SMAA: A framework for a Sequential and Multidimensional Analysis of Alliances
ASMA: Un dispositivo de Análisis Secuencial y Multidimensional de las Alianzas
ASMA : Un dispositif d’Analyse Séquentielle et Multidimensionnelle des Alliances
Résumé
Analyzing the competitive dynamics of strategic alliances requires the development of original specific qualitative research tools. We propose a qualitative method for longitudinal analysis which integrates the three traditional dimensions of strategy – the market, market structures and the non-market environment – plus an additional dimension specific to alliances : inter-market relationships. We explain how to use the SMAA – Sequential and Multidimensional Analysis of Alliances – before applying it to the European railway sector. Compared to the traditional qualitative methods, the SMAA allows highlighting the dynamics of alliance portfolio effects resulting from the multiplication of points of contact between partners and competitors.
L’analyse de la dynamique concurrentielle des alliances stratégiques nécessite le développement d’outils qualitatifs spécifiques. Nous proposons un dispositif d’analyse longitudinale qui intègre les trois dimensions traditionnelles de la stratégie – le marché, les structures de marché et le hors-marché – en plus d’une dimension propre aux alliances, les relations inter-marchés. Les modalités d’utilisation de l’ASMA – Analyse Séquentielle et Multidimensionnelle des Alliances – sont détaillées avant d’être appliquées dans le secteur ferroviaire européen. Par rapport aux méthodes qualitatives traditionnelles, l’ASMA permet de mettre évidence la dynamique des effets de portefeuilles d’alliances qui résultent de la multiplication des points de contacts entre partenaires et concurrents.