Pedigree. Modiano, Simenon
Pedigree. Modiano, Simenon
Résumé
We're working on the boundaries of vagueness in literature. To do so, we've chosen to explore the territories of reality, identity and time, each of which has its own boundaries that are challenged in literature. We had our three lines of escape, our three railroad lines, but we decided to add two stations, to position two spaces of view, that of the author and that of the reader. So we're taking a journey through Georges Simenon's novel Pedigree, with editions from 1948, 1952 and 1958, and Patrick Modiano's A Pedigree, 2005. These two works don't each borrow a single line. We'll see that they cross and intertwine.
ous travaillons les frontières du flou en littérature. Pour cela, nous avons choisi d'explorer les territoires que sont la réalité, l'identité et le temps, car il possède chacun des frontières mises à mal en littérature. Nous avions nos trois lignes de fuite, nos trois lignes de chemin de fer, nous avons choisi d'y ajouter deux gares, De positionner deux espaces : de vue, celui de l'auteur et celui du lecteur. Nous cheminons donc à travers le Roman Pedigree de Georges Simenon avec les éditions de 1948, 1952 et 1958, et un pedigree de Patrick Modiano, 2005. Ces deux œuvres n'empruntent pas chacune une seule ligne. Nous verrons qu'elles se croisent et s'entrecroisent.