Development and assessment of a MOOC about delirium in geriatric oncology
Création et évaluation d’un MOOC sur le syndrome confusionnel en oncogériatrie
Résumé
Among the themes to be addressed by a Massive Open Online Course (MOOC) on geriatric oncology, one of the priorities was delirium, due to its frequency, complications and difficulties encountered by healthcare professionals in diagnosing and managing delirium. Our study aims to evaluate professional practices in the area of education, regarding the evaluation of the content of a MOOC module about delirium syndrome in geriatric oncology.Methods: we created a multidisciplinary group to define the scientific content, the pedagogical objectives, the scriptwriting and the development of a training module. The quality of instructional design was then evaluated according to eleven MOOC design principles to promote learning. Participants were studied.Results: seven of the eleven criteria for evaluating pedagogical quality were documented. Among the 1020 participants, 455 (44.6%) completed the final test concerning delirium: 417 (40.8%) passed the final test; 406 documented their profession and the region of France where they worked: 146 (32%) nurses (confirming the participation of the targeted audience), 103 (22.6%) doctors/pharmacists (illustrating the multi-professional interest of the thematic), with a wide distribution of the participants over the national territory.Discussion: the multidisciplinary team's investment in developing these teaching materials strengthened the group's cohesion and valuated its professional skills. All teaching resources developed for access via the internet must be accompanied by an evaluation of the quality of the scientific content, objectives and teaching methods, before being able to appreciate its use in the field and assess its real impact on the participants' learning and practice.
Parmi les thèmes abordés par un Massive Open Online Course (MOOC) en onco-gériatrie, le syndrome confusionnel aigu (SCA) était une priorité du fait de sa fréquence, sa gravité et des difficultés diagnostiques et thérapeutiques rencontrées par les professionnels de santé. Notre étude évalue des pratiques dans le domaine de la pédagogie, concernant l'évaluation du contenu d'un module de MOOC sur le SCA.Méthodes : constitution d'un groupe pluriprofessionnel pour définition du contenu scientifique et des objectifs pédagogiques, écriture du script, développement du module de formation. Évaluation des qualités pédagogiques du module selon onze principes de design de MOOC favorisant l'apprentissage. Description de la participation au module.Résultats : sept des onze critères d'évaluation de la qualité pédagogique étaient documentés. Sur 1020 inscrits, 455 participants (44,6 %) ont répondu au questionnaire de fin de formation sur le SCA : 417 (40,8 % de l'ensemble des inscrits) ont validé l'évaluation, et parmi les 406 ayant renseigné leur profession et région d'exercice, les infirmières (n = 146, 32 %) étaient majoritaires, les médecins/pharmaciens nombreux (n = 103, 22,6 %), confirmant la couverture du public cible comme l'intérêt pluriprofessionnel du module, avec une répartition sur l'ensemble du territoire national.Discussion : l'investissement dans un projet pédagogique d'une équipe pluriprofessionnelle a renforcé la cohésion de groupe et la valorisation de ses compétences. Le développement de ressources pédagogiques accessibles par internet doit s'accompagner d'une évaluation de la qualité du contenu scientifique, des objectifs et de la méthode pédagogiques, avant de pouvoir en apprécier sur le terrain, l'impact réel sur les acquisitions et pratiques des participants.
Origine | Fichiers produits par l'(les) auteur(s) |
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