Is distribution channel an antecedent of consumers’ well-being? An application to the experience of purchasing fruits and vegetables
Le canal de distribution est-il source de bien-être pour le consommateur ? Une application à l'expérience d'achat de fruits et légumes
Résumé
Through their consumption choices and practices, individuals aim to build their own identity and strengthen their well-being. Based on a quantitative survey of 455 consumers, this research shows that the distribution channel impacts the consumer perceived well-being during shopping experience, in the context of fruit and vegetable purchasing. Key explanatory variables are highlighted such as identification with the distribution channel and perceived utilitarian, hedonic and social value. Some recommendations are suggested for retailers to improve their customers' well-being through enriched and more valuable shopping experiences.
Au travers de leur consommation, les individus aspirent à construire leur image et à trouver le bien-être. Sur la base d’une étude quantitative réalisée auprès de 455 consommateurs, cette recherche examine les liens entre le canal de distribution fréquenté pour l’achat de fruits et légumes et le bien-être ressenti. Les résultats montrent que les valeurs de magasinage utilitaire, ludique et sociale et l’identification au canal de distribution jouent un rôle déterminant dans l’explication du bien-être. Leurs poids respectifs varient selon les canaux (GMS ou Marché). En découlent des propositions d’actions spécifiques dans le but d’enrichir l’offre des entreprises et l’expérience de consommation, source de bien-être.