Impact of data analytics on SMEs marketing performance: an exploratory study in regional wine SMEs - Université de Montpellier Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2021

Impact of data analytics on SMEs marketing performance: an exploratory study in regional wine SMEs

Résumé

Big Data is a hot topic in today's literature. Businesses are collecting massive amounts of data about their customers. Today, businesses are aware that this data can be leveraged to benefit their performance. However, data analysis is not a technology reserved for large corporations. In fact, data analysis is of great interest to small and medium-sized businesses (SME’s), especially in the wine industry. This study examines how data analysis can improve the marketing performance of SMEs in the wine industry. This paper presents the results of an exploratory study conducted with the VINSEO cluster with 15 professionals from wine-producing SMEs. The study analyzes the role of data in the management of wine-producing SMEs. The results present performance perspectives of data analysis in the marketing activities of wine SMEs. Finally, this study identifies a certain number of obstacles faced by wine SMEs when analyzing data.
Le Big Data est un sujet d’actualité dans la littérature actuelle. Les entreprises collectent des quantités massives de données sur leurs clients. Aujourd’hui, les entreprises réalisent que ces données peuvent être valorisées au profit de leur performance. Or, l’analyse des données n’est pas une technologie réservée aux grandes entreprises. En effet, la valorisation des données suscite un grand intérêt chez les PME, notamment du secteur viti-vinicole. Cette étude examine comment la valorisation des données permet d’améliorer la performance marketing des PME du secteur viti-vinicole. Cette communication présente les résultats d’une étude exploratoire réalisée avec le cluster VINSEO auprès de 15 professionnels de PME viti-vinicoles. L’étude analyse le rôle de la donnée dans la gestion des PME viti-vinicoles. Les résultats présentent des perspectives de performance de la donnée dans les activités marketing des PME viti-vinicoles. Enfin, cette étude identifie un certain nombre de freins auxquels sont confrontées les PME viti-vinicoles dans la valorisation des données.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-03609933 , version 1 (16-03-2022)

Identifiants

  • HAL Id : hal-03609933 , version 1

Citer

Théo Justy, Julien Granata, Andreas Munzel,, Denis Lescop. Impact of data analytics on SMEs marketing performance: an exploratory study in regional wine SMEs. Wine marketing research symposium, Nov 2021, Montpellier, France. ⟨hal-03609933⟩
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