Professional transitions associated with the integration of novice teachers: the impact of professionalization contexts and interpersonal dynamics
Entrée dans le métier des enseignants et transition professionnelle : impact des contextes de professionnalisation et dynamiques d'acteurs
Résumé
From a sociological theory on the process of professionalization in teacher training in France, this paper concerns the occupational transition that accompanies the initial professional experiences of novice teachers. It focuses on the occupational integration phase and on different adjustment factors, both personal and within the local context and entourage, and with the wider institution. Two surveys are used: the first was carried out before the 2010 teacher training reform (28 interviews of neo-tenured teachers), the second in 2013 (12 interviews of trainees). The results show the importance of the professionalization contexts and describe the approaches and strategies used by the different players to adapt themselves to a complex and demanding profession.
À partir d'une entrée sociologique portant sur les processus de professionnalisation dans la formation des enseignants en France, l'article s'attache à comprendre les transitions professionnelles liées à l'entrée dans le métier des enseignants débutants. Il s'intéresse à la phase d'insertion professionnelle et aux modes d'ajustement vis-à-vis de soi-même, des autres acteurs, contextes locaux et plus largement de l'institution. Deux enquêtes par entretiens compréhensifs semi-directifs sont mobilisées : la première, réalisée avant la réforme de la formation de 2010 (28 néo-titulaires), la seconde en 2013 (12 fonctionnaires stagiaires). Les résultats montrent l'importance des contextes de professionnalisation et mettent en avant les positionnements et les stratégies des acteurs pour s'adapter à un métier complexe et exigeant.
Origine | Fichiers produits par l'(les) auteur(s) |
---|
Loading...