The image of education in weekly socio-economic and political magazines in Great Britain under Tony Blair (1997-2007) : two examples : The Economist and New Statesman
L’image de l’éducation dans la presse hebdomadaire socio-économique et politique en Grande-Bretagne sous le mandat de Tony Blair (1997-2007). Deux exemples : The Economist et le New Statesman
Résumé
Since its very first mandate, Tony Blair's government has defined education as its key priority under the slogan “Education, education, education” and has put the emphasis on political communication. In this context, this study intends to analyze the image of British education reforms in two weekly socio-economic and political magazines (The Economist and New Statesman), from 1997 to 2007. What first appeared, after both a quantitative and qualitative analysis of the articles related to the subject and after a complete study of the topics that were dealt with, is a contrasted vision of a same reality; the reforms undertaken by the New Labour government were both presented as the reflection of a necessary process of modernization by The Economist and as the echo of a worrying process in which education became a mere commodity, by the New Statesman. Then, beyond this observation, critical discourse analysis has underlined the importance of the social, political and economic constraints that weigh upon media discourse. Finally, this study has pointed out the emergence of a new conception of the function of education in society as well as the close link which exists between education and the globalized economic world in which we live.
Le gouvernement de Tony Blair, dès son premier mandat, a choisi de faire de l’éducation son cheval de bataille, avec le slogan « Education, education, education », et a simultanément mis l'accent sur la communication politique. Dans ce contexte, cette étude se propose d'analyser l'image de la politique éducative britannique dans deux grands hebdomadaires socio-économiques et politiques (The Economist et New Statesman), de 1997 à 2007. Une analyse quantitative et qualitative des articles consacrés à ce sujet, suivie d'une étude approfondie des thèmes traités nous a permis de mettre au jour une approche contrastée d'une même réalité ; en effet, les réformes entreprises par le gouvernement néo-travailliste sont apparues à la fois comme l'expression d'une modernisation nécessaire dans The Economist et comme l'écho d'un processus inquiétant de marchandisation du système dans le New Statesman. Ensuite et au- delà de ce premier constat, l'analyse critique du discours a fait apparaitre combien le langage médiatique était également le reflet de contraintes sociales, économiques et politiques. Enfin, cette étude a révélé l'émergence d'une nouvelle conception du rôle de l'éducation dans la société et du lien intrinsèque qui lie l'éducation et le modèle économique mondialisé dans lequel nous vivons.