Planning literary reading for and through digital tools: design, activities and teaching practices
Penser la lecture littéraire par et pour le numérique : conception, activités et usages en question
Résumé
The article sets out to present some aspects of the research conducted as part of the LINUM project: “Reading, speaking and writing with Children’s Literature and Digital tools” (Oct. 2014 – Oct. 2017). Created at the interface between research and development, the LINUM app and platform provide tools for teaching and learning literary reading in primary schools. The resource provides a means of adapting or creating activities and exercises using a set of editable templates, or teachers can simply use the pre-prepared literary sequences provided without any modification. The study explores the development, modelling and theoretical background of the program through the prism of “exercises”, in a teaching and learning process which is reconfigured by the digital environment offered. After presenting LINUM as an “exercise factory” for teaching literary reading, the educational approaches of five teachers involved in the experiment are considered, with a particular focus on their lesson planning, the exercises and activities prepared for pupils, and the use of the resource’s different functions
L’article rend compte des recherches menées dans le cadre du projet LINUM Lire, dire, écrire avec la LIttérature pour la jeunesse et le NUMérique (oct. 2014 – oct. 2017). Conçues à l’interface entre la recherche et le développement, l’application et la plateforme LINUM offrent des outils pour l’enseignement-apprentissage de la lecture littéraire à l’école primaire. La ressource permet notamment de créer des activités et des exercices à partir de matrices préformatées et éditables, voire d’utiliser des séquences littéraires déjà prêtes et embarquées dans l’application. L’étude explore les conditions de réalisation de la ressource LINUM, sa modélisation et les choix théoriques qui en ont guidé la fabrication au prisme de la notion d’« exercice », dans une dynamique d’enseignement-apprentissage reconfigurée par l’environnement numérique proposé. Après avoir analysé la manière dont LINUM se constitue en fabrique d’exercices pour enseigner la lecture littéraire, les chercheures étudieront les démarches didactiques de cinq enseignantes expérimentatrices, en interrogeant les choix effectués, les exercices et travaux demandés aux élèves, ainsi que modalités d’appropriation des différents espaces de la ressource.
Origine | Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte |
---|
Loading...