Y. Boublil and . «l-'écriture-autobiographique, Autour de Georges Perec et de la littérature numérique (3 ème )». Actes du séminaire Enseigner avec le numérique (Lettres) Les métamorphoses de l'oeuvre et de l'écriture à l'heure du numérique: vers un renouveau des humanités? Le rendez-vous des lettres, MEN,19-21 novembre 2012

S. Brehm and M. Beaudry, «L'utilisation du iPad en classe de français au secondaire: quels usages par l'enseignant?». Revue de recherches en littératie médiatique multimodale, 2017.

M. Brunel, F. L. Quet, M. Landoni, and E. Rubegni, «La lecture et les ressources numériques: état des lieux des pratiques d'enseignement dans le secondaire en France» Revue de recherches en littératie médiatique multimodale Pratiques effectives d'enseignement de la littérature avec le numérique URL : http://www.litmedmod.ca/sites/default/files/pdf/r2-lmm_vol5_brunel-quet Design guidelines for more engaging electronic books: insights from a cooperative inquiry study, Proceeding IDC '14 Proceedings of the 2014 conference on Interaction design and children, pp.281-284, 2012.

D. I. Cordova, M. R. Lepper, and . Doi, Intrinsic motivation and the process of learning: Beneficial effects of contextualization, personalization, and choice., Journal of Educational Psychology, vol.88, issue.4, pp.715-730, 1037.
DOI : 10.1037/0022-0663.88.4.715

U. Eco, Lector in fabula, 1986.

M. Fittipaldi, A. Juan, and M. Manresa, Paper or digital: a comparative reading with teenagers of a Poe short story " . Digital literature for children. Texts, readers and educational practices, 2015.

S. Florey and V. Capt, «Quand le petit Chaperon Rouge lit sur tablette: typologie des pratiques numériques en littérature de jeunesse et incidences sur la didactique de la littérature», Communication présentée dans le cadre du Colloque international L'enseignement de la littérature avec le numérique, pp.7-8, 2017.

M. Landoni, R. Wilson, and F. Gibb, From the Visual book to the WEB book: the importance of design, The Electronic Library, vol.18, issue.6, pp.407-419, 2000.
DOI : 10.1016/S0022-5371(71)80066-X

L. Larson, It's Time to Turn the Digital Page: Preservice Teachers Explore E-Book Reading, International Reading Association, pp.15-22, 2013.
DOI : 10.1598/JAAL.53.2.2

L. Larson, It's Time to Turn the Digital Page: Preservice Teachers Explore E-Book Reading, on behalf of the International Reading Association Stable, pp.280-290, 2013.
DOI : 10.1598/JAAL.53.2.2

A. Mangen, B. Walgermo, and K. Brønnick, Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension, International Journal of Educational Research, vol.58, pp.61-68, 2013.
DOI : 10.1016/j.ijer.2012.12.002

A. Mangen, Hypertext fiction reading: haptics and immersion, Journal of Research in Reading, vol.30, issue.(1), pp.404-419, 2008.
DOI : 10.1007/978-1-4612-3902-4_24

URL : https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/11250/185932/1/Hypertext_fiction_reading.pdf

M. Manresa and R. Neus, Digital literature for children. Texts, readers and educational practices, 2015.
DOI : 10.3726/978-3-0352-6577-4

M. Manresa, Traditional Readers and Electronic Literature.:An Exploration of Perceptions and Readings of Digital Works, Digital literature for children
DOI : 10.3726/978-3-0352-6577-4/18

D. Longa, N. Mich, and O. , Do Animations in Enhanced eBooks for Children Favour the Reading Comprehension Process? A Pilot Study, Proceeding IDC '13 Proceedings of the 12th International Conference on Interaction Design and Children, pp.621-624, 2013.

J. Parish-morris, N. Mahajan, K. Hirsh-pasek, R. M. Golinkoff, and M. F. Collins, Once Upon a Time: Parent-Child Dialogue and Storybook Reading in the Electronic Era, Mind, Brain, and Education, vol.24, issue.1, pp.200-211, 2013.
DOI : 10.1016/S0193-3973(03)00021-2

A. Perrin-doucey and E. Acerra, Planning literary reading for and through digital tools: design, activities and teaching practices, Repères n° 56
DOI : 10.3917/dbu.dufys.2013.01

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01720095

M. Picard, La lecture comme jeu: essai sur la littérature, 1986.

C. M. Ricci and C. R. Beal, The effect of interactive media on children's story memory., Journal of Educational Psychology, vol.94, issue.1, pp.138-144, 2002.
DOI : 10.1037/0022-0663.94.1.138

M. Ryan, Narrative as virtual reality 2: revisiting immersion and interactivity in literature and electronic media, 2015.

M. B. Yilmaz, F. Orhan, T. Ugras, and S. Kayak, A Comparison of Sixth Grade Students' Reading Comprehension on Two Different Digital Formats

S. Tailhandier, «Apports et limites de la tablette numérique dans le cadre de l'apprentissage de la lecture littéraire en classe de troisième». Communication présentée dans le cadre du Colloque international L'enseignement de la littérature avec le numérique, pp.7-8, 2017.