Learning Dynamics across Boundaries of IS Context: A Structural perspective to Support Knowledge Management - Institut de Recherche en Gestion Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Management international Année : 2012

Learning Dynamics across Boundaries of IS Context: A Structural perspective to Support Knowledge Management

Résumé

This paper seeks to analyze the extent to which organizations can learn in an Information System (IS) context by focusing on the relationship between projects and communities of practice. Adopting a theoretical framework combining the social learning literature (Lave, 1991; Wenger; 1998, Orlikowski, 2002) and a structural approach (Giddens, 1984), we used an ethnographic study to examine two contrasting learning dynamics in the IS Department of a multinational car manufacturer. Our findings highlight embeddedness and facilitating and inhibiting factors in learning process. Our discussion suggests an integrated knowledge management perspective (Pawlowski, Robey, 2004; Levine, Xin, 2007, Srikantaiahet al., 2010).
Dans cet article nous analysons comment les organisations apprennent dans un contexte en Systèmes d’Information, où projets et communautés de pratique interagissent. Notre cadre conceptuel combine la littérature en apprentissage social (Lave, 1991; Wenger; 1998, Orlikowski, 2002) et l’approche structurationniste (Giddens, 1984). L’étude ethnographique utilisée permet d’analyser deux dynamiques d’apprentissage contrastées dans la Direction des Systèmes d’Information d’un constructeur automobile en France. Nos résultats soulignent les attributs encastrés des connaissances ainsi que les facteurs facilitateurs et inhibiteurs du processus d’apprentissage collectif. Notre discussion suggère une perspective intégrée du management des connaissances (Pawlowski, Robey, 2004; Levina, Xin, 2007, Srikantaiah et al., 2010).
Fichier principal
Vignette du fichier
L CASTRO GONCALVES MI 2012.pdf (625 Ko) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Loading...

Dates et versions

hal-02340306 , version 1 (30-10-2019)

Identifiants

Citer

Luciana Castro Gonçalves. Learning Dynamics across Boundaries of IS Context: A Structural perspective to Support Knowledge Management. Management international, 2012, 16, pp.41-55. ⟨10.7202/1012392ar⟩. ⟨hal-02340306⟩
26 Consultations
49 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More