‘Rents in the Veil of Time’: Annie Besant’s Auto-biographies of Giordano Bruno
‘Rents in the Veil of Time’: les auto-biographies de Giordano Bruno par Annie Besant
Résumé
Annie Besant published several autobiographical texts from 1878, starting with the preface to My Path to Atheism, when she was vice-president of the National Secular Society. Her first autobiography, Autobiographical Sketches, appeared in book form in 1885, the year she joined the Fabian Society, a decision she justified in 1886 with Why I Am a Socialist. When Besant converted to Theosophy in 1889, she wrote Why I Became a Theosophist, and her revised autobiography, Annie Besant: An Autobiography, was published in 1893, preceded by 1875 to 1891: A Fragment of Autobiography. Meanwhile, Besant penned her first biography of the Renaissance philosopher Giordano Bruno in 1876, a short sketch published in The National Reformer, the NSS weekly. She wrote a more detailed Story of Giordano Bruno, in 1884-5, at the time she joined the Socialist revival. Her fascination with Bruno took a new dimension from 1889, when she embraced the Theosophists’ belief in reincarnation: she had come to the conclusion that she had been Bruno in a past life when she lectured on Giordano Bruno: the Man and the Teacher in 1898, and delivered Le Message de Giordano Bruno au Monde moderne, in the Sorbonne in 1911. No study of Besant’s writings on Bruno has ever been published. So, this paper explores the reasons why Annie Besant wrote four biographies of Giordano Bruno between 1876 and 1911. It retraces her personal and spiritual evolution through an analysis of her biographies of Bruno as occult autobiographies, that transgress gender boundaries, and pursue the legitimization strategies developed by Besant in her openly autobiographical texts.
Annie Besant publia plusieurs textes autobiographiques à partir de 1878, dont le premier est sa préface de My Path to Atheism, alors qu’elle était vice-présidente de la National Secular Society. Sa première autobiographie, Autobiographical Sketches, parut sous forme de livre en 1885, l’année où Besant adhéra à la Société fabienne, décision qu’elle justifia en 1886 avec Why I Am a Socialist. Lorsque Besant se convertit à la Théosophie en 1889, elle rédigea Why I Became a Theosophist, et publia son autobiographie révisée, Annie Besant : An Autobiography, en 1893, précédée de 1875 to 1891: A Fragment of Autobiography. Parallèlement, Besant écrivit sa première biographie du philosophe de la Renaissance Giordano Bruno en 1876, un court portrait pour le National Reformer, l’hebdomadaire de la NSS. Elle publia une histoire plus détaillée du philosophe, The Story of Giordano Bruno, en 1884-5, au moment de son ralliement au renouveau socialiste. La fascination de Besant pour Bruno acquit une nouvelle dimension à partir de 1889, et son adoption de la foi théosophe en la réincarnation. C’est convaincue qu’elle avait été Bruno dans une vie antérieure que Besant donna ses conférences sur Giordano Bruno: the Man and the Teacher, en 1898, et transmit Le Message de Giordano Bruno au Monde moderne, à la Sorbonne, en 1911. Aucune étude des écrits de Besant sur Bruno n’a été publiée jusqu’ici. Cet article explore donc les raisons pour lesquelles Annie Besant rédigea quatre biographies de Giordano Bruno entre 1876 et 1911. Il retrace l’évolution personnelle et spirituelle de Besant en analysant ses biographies de Bruno en tant qu’autobiographies occultes, qui transgressent les barrières de genres, tout en poursuivant les stratégies de légitimisation mises en place par Besant dans ses textes ouvertement autobiographiques.
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