Towards a university clinical didactics. Between Knowledge, Subject and Institution, perspectives for research and training in higher education.
Vers une didactique clinique universitaire. Entre Savoir, Sujet et Institution, perspectives pour la recherche et la formation dans l'enseignement supérieur.
Résumé
This summary, which I am formalizing with a view to obtaining an Habilitation à Diriger des Recherches, traces a path that leads to an attempt to develop a new line of research. It presents the epistemological, theoretical and methodological aspects characterizing my research orientation within the field of psychoanalytically-oriented clinical didactics (Brousseau, 1998; Chevallard, 2003; Marsenach & Mérand, 1987; Marsenach & Amade-Escot, 1993; Terrisse & Carnus, 2009; Carnus & Terrisse, 2013; Freud, 1948; Lacan, 1966). This research orientation is centered on the clinical analysis of didactic phenomena and is based on a theory of the subject caught up in didactics (Carnus, 2013, p. 32) that sets out to place the subject (here teacher) with his or her “déjà-là” at the heart of the analysis to account for the issues of transmission - appropriation of Knowledge in the founding ternary relationship of didactics (Knowledge - teacher - learner) (Astolfi & Develay, 1989).
Cette note de synthèse, que je formalise en vue de l’obtention d’une Habilitation à Diriger des Recherches, retrace un cheminement qui conduit vers un essai d’élaboration d’un nouvel axe de recherche. Elle présente les aspects épistémologiques, théoriques et méthodologiques caractérisant mon orientation de recherche inscrite dans le domaine de la didactique clinique d’orientation psychanalytique (Brousseau, 1998 ; Chevallard, 2003 ; Marsenach & Mérand, 1987 ; Marsenach & Amade-Escot, 1993 ; Terrisse & Carnus, 2009 ; Carnus & Terrisse, 2013 ; Freud, 1948 ; Lacan, 1966). Cette orientation de recherche est centrée sur l’analyse clinique des phénomènes didactiques et s’appuie sur une théorie du sujet pris dans le didactique (Carnus, 2013, p. 32) qui s’attache à placer le sujet (ici enseignant) avec son « déjà-là » au cœur de l’analyse pour rendre compte des enjeux de transmission – appropriation de Savoir dans la relation ternaire fondatrice du didactique (Savoir – enseignant – apprenant) (Astolfi & Develay, 1989).
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