International Politics and the Right to Self-Determination : The Case of Iraqi Kurdistan
Politique internationale et droit à l'autodétermination : Le cas du Kurdistan irakien
Résumé
The subject of self-determination as a core principle and a legal right for peoples, which enables them toshape their future according to current international law, remains legally and politically problematic. Thisthesis is an analytical study; it focuses on the influence of international politics and the political balanceof power on the implementation of the right of self-determination. The main objective of this thesis is toprovide a scientific interpretation of the right to self-determination, focusing on the case of the IraqiKurdistan Region in light of international law, the balance of power, and regional and internationalpolitics. The significance of this topic lies in its connection with the freedom of people to determine theirfuture, and to deal with ethno-national conflicts, as well as to ensure national and international peace andsecurity. The main problem is the legal principle facing the political balance of power. The key hypothesisis the realization of the right to self-determination depends on the political balance of power andinternational politics more than legal legitimacy. The Kurdistan Question started with WWI, whenKurdistan was divided between four countries: Turkey, Iran, Iraq, and Syria, according to the Sykes-Picottreaty (1916). The case of the Kurdistan Region, and its claims to self-determination, is a complex subject,due to its national, regional, and international dimensions, and the role played by superpowers. The peopleof Kurdistan have the right to self-determination, but because of the absence of a balance of power, andthe oppositional policies of neighboring countries in addition to unsupportive international politics, theycannot exercise this right yet. Continuing to demand the option of independence requires the IKR to adopta different long-term strategy to change the current political balance.
Le sujet de l’autodétermination en tant que principe fondamental et droit légal des peuples, qui leur permet de façonner leur avenir conformément au droit international actuel, reste juridiquement et politiquement problématique. Cette thèse est une étude analytique ; il met l’accent sur l’influence de la politique internationale et l’équilibre des forces politique sur la mise en œuvre du droit à l’autodétermination. L’objectif principal de cette thèse est de fournir une interprétation scientifique du droit à l’autodétermination, en se concentrant sur le cas de la région du Kurdistan irakien au regard du droit international, et l’équilibre des forces politique régionale et internationale. L’importance de ce sujet réside dans son lien avec la liberté des peoples de déterminer leur avenir, de faire face aux conflits ethno-nationaux et d’assurer la paix et la sécurité nationales et internationales. Le principal problème reste autour du principe juridique face à l’équilibre des forces politique. L’hypothèse clé est que la réalisation du droit à l’autodétermination dépend de l’équilibre des forces politique et de la politique internationale plus que de la légitimité juridique. La question du Kurdistan a commencé avec la Première Guerre mondiale, lorsque le Kurdistan a été divisé entre quatre pays: la Turquie, l’Iran, l’Irak et la Syrie, selon le traité Sykes-Picot (1916). Le cas de la Région du Kurdistan, et ses prétentions à l’autodétermination, est un sujet complexe, en raison de ses dimensions nationales, régionales et internationales, et du rôle joué par les superpuissances. Le peuple du Kurdistan a le droit à l’autodétermination, mais en raison de l’absence d’équilibre des forces et des politiques d’opposition des pays voisins en plus de la politique internationale non favorable, il ne peut pas encore exercer ce droit. Si l’IKR continue à demander l’indépendance, il doit changer sa stratégie à long terme pour modifier l’équilibre politique actuel .
Origine | Version validée par le jury (STAR) |
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