Drama activities to create a positive language learning environment in higher education - Publications des membres d'ARDAA (Association pour la Recherche en Didactique de l'Anglais et en Acquisition) Access content directly
Book Sections Year : 2019

Drama activities to create a positive language learning environment in higher education

Abstract

In Freedom to learn, Rogers (1969) presents the results of studies that shed light on the positive effects of teachers' empathy on learning environments. Rogers explains that in providing a positive learning environment by being emotionally involved, teachers invite their students to learn better and be more motivated. The empathetic attitude of teachers is one of the conditions that motivates students, but it is not enough (Viau, 2009). Relying on the neuroscientific enaction paradigm (Varela, 1993; 1996), Aden (2017) studies the pedagogical value of drama in language learning and shows how emotions, body and mind all contribute to language acquisition through the emergence of empathy among the participants. Further research on the cognitive development of language learners in higher education shows that drama facilitates the development of linguistic and general competences. In this paper, we aim to demonstrate how, from psychological and neuroscientific standpoints, drama activities can create positive language learning environments and facilitate learning.
Dans Liberté pour apprendre, Rogers (1969) présente les résultats d’études mettant au jour les effets bénéfiques de l’empathie des enseignants sur les environnements d’apprentissage. L’auteur explique qu’en étant impliqués émotionnellement, les enseignants créent des environnements propices aux apprentissages et permettent aux apprenants d’être plus motivés, et ainsi de mieux apprendre. L’attitude empathique des enseignants est un facteur de motivation pour les apprenants mais il n’est pas suffisant pour optimiser l’apprentissage (Viau, 2009). Aden (2017) s’est appuyée sur le paradigme neuroscientifique de l’enaction (Varela, 1993 ;1996) et a étudié l’empathie ressentie par les apprenants lors de séances pédagogiques impliquant des jeux théâtraux au sein de leurs cours de langue. Elle montre à quel point les émotions et le corps accompagnent l’esprit lorsqu’il s’agit de l’acquisition/ apprentissage d’une langue. De plus amples recherches scientifiques portant sur le développement cognitif d’apprenants de langues dans l’enseignement supérieur témoignent de la valeur pédagogique du jeu théâtral lorsqu’il s’agit de faire acquérir des compétences langagières et générales. Cet article propose d’adopter une approche psychologique et neuroscientifique pour démontrer que les activités théâtrales peuvent créer des environnements d’apprentissage bienveillants et faciliter l’apprentissage des langues.
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hal-02462874 , version 1 (05-02-2020)

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Cite

Virginie Privas-Bréauté. Drama activities to create a positive language learning environment in higher education. Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, pp.292-309, 2019, ⟨10.21747/9789898969217/paraa16⟩. ⟨hal-02462874⟩
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